«τα πάντα ξεκινούν από το concept»
Νέος, ταλαντούχος –το δείχνει εξάλλου κα η επιτυχία του, χαμηλών τόνων, δημιουργικός, με συγκεκριμένες απόψεις και πιστεύω. Αυτός είναι ο Επιφάνιος Σκιαθίτης, ένα παιδί από την Σκόπελο που αγαπά τη γυναίκα και που κατάφερε μέσα σε λίγα –σχετικά- χρόνια να κάνει την Αθήνα να μιλάει για αυτόν. Και η κουβέντα μαζί του, για τα PROSWPA by Burleigh’s, στο ατελιέ του στην πλ.Βικτωρίας ξεκίνησε από αυτό:
Τι ψάχνει ένας Θεσσαλός στην Αθήνα; Απλά, κυνηγούσα τη δουλεία μου. Άρχισα να σχεδιάζω ρούχα από την α’ γυμνάσιου και όταν έφτασα στην γ’ λυκείου και έπρεπε να διαλέξω το θα κάνω είπα δεν έχω να σκεφτώ τι έχω να κάνω είπα αυτό… δεν έπρεπε να σκεφτώ να κάνω κάτι άλλο… Έτσι ήρθα Αθήνα
Σε ποια σχολή; Στη ΒΕΛΟΥΔΑΚΗ. Γιατί; Διότι όταν πήγα σε μια έκθεση τελειόφοιτων αισθάνθηκα σαν το σπίτι μου.
Μετά από ‘κει; Δούλεψα σε μια εταιρία, έγινα καθηγητής στη σχολή-λατρευω τη διδασκαλεία και μετά δοκίμασα να κάνω κάτι δικό μου.
Σε επηρέασαν οι καθηγητές σου; Δεν με επηρέασαν. Με βοήθησαν θα έλεγα. Είχαμε και έχουμε μια πάρα πολύ καλή σχέση.
Όταν σχεδιάζεις, ποια γυναίκα έχεις στο μυαλό σου; Εδώ είναι το μυστικό μου. Δεν σχεδιάζω για κάποιο τύπο γυναίκας. Απλά σχεδιάζω σύμφωνα με το τι θέλω να δημιουργήσω. Να σχεδιάσω. Δεν έχω συγκεκριμένη. Αν θες να πούμε κάτι πιο συγκεκριμένο να σου πω ότι σχεδιάζω για τη γυναίκα που αγαπάει το ωραίο ρούχο… Ουσιαστικά δεν υπάρχει συγκεκριμένος τύπος γυναίκας στο μυαλό μου. Ούτε οι πολύ αδύνατες, ούτε οι πιο γεμάτες Ποτέ δεν έχω σχεδιάσει με τη λογική αυτή. Η προσέγγιση μου είναι μεσογειακή αλλά δεν έχω κάτι πιο δεσμευτικό.
Τα υλικά; Ανάλογα την κάθε συλλογή. Τα πάντα ξεκινούν από το concept.
Πιστεύεις ότι ένα ακριβό υλικό κάνει ένα ακριβό –όμορφο- ρούχο; Πιστεύω στην σωστή επιλογή των υλικών. Δεν έχει σημασία αν είναι ακριβό ή φτηνό αρκεί να πληροί αυτά που θες.
Έχει ωραίο σώμα η ελληνίδα; Αυτή στιγμή έχει το πιο ωραίο σώμα που είχε ποτέ. Απλά είναι λίγο μπερδεμένη με τη μόδα…
Τί σημαίνει αυτό; Γενικώς, βλέπει, βλέπει, βλέπει απλά και δεν μπορεί να αποφασίσει. Δεν μπορεί να φιλτράρει τις πληροφορίες. Για τον λόγο αυτό έχουμε και πολύ λίγες καλοντυμένες γυναίκες.
Πιστεύεις ότι ο σχεδιαστής ενηλικιώνεται; Ναι ενηλικιώνεται. Αυτό φαίνεται και στη δουλειά του. Όσο μεγαλώνεις, η δουλεία σου γίνεται πιο ολοκληρωμένη. Αποκτάς ταυτότητα, ετικέτα και χαρακτήρα. Αποκτάς μια σφραγίδα.
Και ο ρόλος του έλληνας σχεδιαστή στον ευρωπαϊκό χάρτη, τοπίο αν προτιμάς, της μόδας; Ο ‘Έλληνας σχεδιαστής συνεχίζει να είναι ένας δημιουργός αλλά με μικρότερο κοινό και αποδέκτες. Το να βγεις στο εξωτερικό ή να αρχίσεις να εξάγεις θέλει κάτι πιο συγκεκριμένο και βέβαια μια άλλη βοήθεια. Κάποιοι μπορούν να το κάνουν και κάποιοι όχι. Η μόδα είναι κάτι πολύ απαιτητικό και εδώ την έχουμε στην άκρη. Οι υπεύθυνοι δεν θεωρούν ότι η Μόδα είναι μια μεγάλη βιομηχανία και μπορεί να αποφέρει πολλά.
Πιστεύεις ότι η Μόδα είναι τέχνη; Η μόδα είναι εφαρμοσμένη τέχνη. Είναι Τέχνη που φοριέται. Έχει και ένα λειτουργικού χαρακτήρα εκτός από τον αισθητικό. Ποτέ δεν με ενδιέφερε φτιάξω ένα ρούχο μόνο και μόνο για το ‘’μπαμ’’…
Η σχέση σου με την Τέχνη ποια είναι; Σχέσεις αγάπης. Προσπαθώ να παρακολουθώ όσο το δυνατόν περισσότερα, διαβάζω, παίρνω πληροφορίες.
Τι είναι αυτό που σ’ επηρεάζει όταν ξεκινάς να σχεδιάζεις; Το ‘’κλικ’’. Τον χειμώνα έκανα μια συλλογή που ξεκίνησε από ένα γράμμα. Περιμένω πάντα την σπίθα που θα με οδηγήσει.
Η ελληνική μόδα το ‘17 τί έχει να δώσει; Περνάει δύσκολα. Η κρίση επηρεάσει τους πάντες. Το κακό είναι ότι ο κόσμος και λόγω της κρίσης έχει χάσει το κριτήριό του. Το κοινό έχει γίνει πιο ‘’σφιχτό’’ και δεν μπορεί να αποδεχτεί νέα πράγματα.
Μας έχει οδηγήσει η κρίση σε πιο συντηρητικά βήματα. Σίγουρα και όχι μόνο αυτό. Έχει μετατοπιστεί το ενδιαφέρον μας σε άλλα πράγματα πιο ..λειτουργικά.
Η Ελλάδα του ‘17 πως θα είναι για σένα; Την περιμένω να τη δω. Δεν μπορώ να την φανταστώ.
Είσαι ένας δημιουργός των nineties. Υπάρχει διαφορά και με παλαιότερους αλλά και νεώτερους σχεδιαστές; Πολύ μεγάλη. Η μόδα έχει αλλάξει πάρα πολύ τα τελευταία χρόνια. Σκέψου ότι εμείς των ‘90ς είμαστε πια παραδοσιακοί…
Κάτσε, βρε συ. Αν εσύ είσαι παραδοσιακός, οι παλιοί του 70-80 τι είναι; Περισσότερο παραδοσιακοί…! Η μόδα αλλάζει συνέχεια. Το ίντερνετ έχει αλλάξει πολύ την μόδα. Την εικόνα. Έχεις πολλές πληροφορίες αλλά χρειάζεται και Γνώση. Δεν μπορεί να καταπίνεις ότι βλέπεις! Θέλει χρόνο η εικόνα για να γίνει γνώση.
Στέκεσαι κριτικά απέναντι σε νέα υλικά; Καθόλου. Κι εδώ είναι η αλήθεια μου,. Δεν είμαι παραδοσιακός απέναντι στα νέα υλικά. Απλά, η μόδα αλλάζει. Όπως και η κοινωνία. Δεν είναι μόνη της η μόδα. Ουσιαστικά, είναι ο καθρέφτης της κοινωνίας…!
Είσαι ένα παιδί χαμηλών τόνων. Σεμνό, μορφωμένο λειτουργείς εκπληκτικά και αθόρυβα. Χωρίς πρωτοσέλιδα…. Πως είσαι τόσο δημοφιλής; Το μόνο που με ενδιαφέρει είναι να φτιάχνω πράγματα και με τον τρόπο που γνωρίζω. Χαίρομαι ότι αρέσω –όλοι θέλουμε την επιβεβαίωση- αλλά και πάλι με ενδιαφέρει να δημιουργώ.
Η σχέση σου με τον έρωτα ποια είναι; Μμμμμμμμμ. …καλή, δεν μπορώ να πω. Καλώς ή κακώς αυτό που κάνουμε θέλει πολύ προσήλωση στο έργο μας. Οπότε ο έρωτας είναι εύκολο να συμβεί με ανθρώπους που είναι ή στην ίδια φάση με εσένα ή με αυτούς που μπορεί να την κατανοήσουν.
Η πλάκα είναι ότι τα ρούχα σου είναι άκρως ερωτικά… Ναι. Φλερτάρουν και με το σώμα και με τις γυναίκες. Προηγουμένως σου είπα ότι σχεδιάζω για γυναίκες που αγαπούν το ωραίο ρούχο. Για να συμβεί αυτό πρέπει να υπάρχει έρωτας.
Τι σου έχει λείψει; Τα χρόνια της ξενοιασιάς, πριν την κρίση-αυτό εννοώ.
Έχεις δουλέψει ποτέ μόνο για τα λεφτά; Οχι και το εχω πληρώσει… χαχαχαχαχα!
Βγάζεις λεφτά; Σήμερα ποιος βγάζει λεφτά;