γράφει ο Αλέξης Αδάμ.
Έχει χαρακτηρισθεί ως «ο ένας από τους 10 καλύτερους σύγχρονους αστυνομικούς συγγραφείς της Ευρώπης» (Observer). Όμως, ο ΠΕΤΡΟΣ ΜΑΡΚΑΡΗΣ είναι βαθύτατα Έλληνας! Αυτός, ο ‘’εθνικισμός’’ της γραφής του, εκτός του ότι δημιουργεί …άφθονη (βλ: περισσή) οικειότητα, σε βάζει μέσα στην κίνηση της δράσης ενώ κάθε λίγο και λιγάκι στο μυαλό σου είναι η φράση: ‘’μα, χθες ήμουν εκεί΄΄. Και ναι, όταν θα ξαναπεράσεις από ‘κει, θα ψάξεις –στα σίγουρα- το σημάδι του ‘’Κώστα Χαρίτου’’, ενώ στον επόμενο παιδικό σταθμό θα αναζητήσεις τον ‘’Λάμπρο’’ με το καινούριο του πουλόβερ που του έπλεκε η ‘’Αριάδνη’’.
Τρία νέα ‘’παιδιά’’ από τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΕΙΜΕΝΑ μού παραδόθηκαν προχθές. «Ο φόνος είναι χρήμα», το «Νυχτερινό Δελτίο» και «Η τέχνη του τρόμου».
Ξεκίνησα με το τελευταίο. Έξι ιστορίες κι ένας βιογραφικός επίλογος, ουσιαστικά εφτά διηγήματα, ιχνογραφούν τον σημερινό έλληνα μέσα στην περιπέτεια του κορωνοιού, παρόλο που ο Μάρκαρης δεν σταματά στιγμή να υπενθυμίζει ότι και ‘’προ κορονοιού ζούσαμε στιγμές τρόμου, μοναξιάς, αλλά και διαλείμματα γέλιου και χαράς΄΄.
Βλέπεις ζωές, καθημερινότητες και βιώνεις αγωνίες. Όμως, ίσως, η μορφή του διηγήματος, ίσως το ανάγλυφο ύφος του ΠΜ δεν σου δίνει την εντύπωσης της κλειδαρότρυπας! Σε καθιστά συνακόλουθο της δράσης και συνεπώς συνυπεύθυνο της λύσης…
Ναι, δεν περιγράφεται η πνευματική ικανοποίησης όταν συναντάς το ‘’πρόσωπο που λάμπει’’ ακριβώς πριν από την τελευταία τελεία το «Ο φόνος είναι χρήμα», με τον ‘’αστυνόμο Χαρίτο’’ να εξιχνιάζει τους φόνους ξένων επενδυτών στην Αθήνα του 2019 και αφού σε έχει πάρει ‘’από τα μούτρα’’ η φράση στην σελ.14 ‘’…σήμερα το ‘’όχι ρε γαμώτο’’ έγινε για όλους μας ‘’τι κάνουμε ρε γαμώτο’’».
Στο «Νυχτερινό δελτίο» ανακαλύπτουμε έναν διαφορετικό ΄΄Κώστα Χαρίτο’’. Κυνικό, με την ίδια διαβολεμένη διαίσθηση, ξεπερνά την καθημερινή ατάκα το υφιστάμενού του –θα το καταλάβετε από τη πρώτη κιόλας σελίδα και μετατρέπει την ανατροπή σε λύση. Η δολοφονία ενός ζευγαριού μεταναστών κλείνει γρήγορα. Όλα όμως ανατρέπονται όταν μια δημοσιογράφος που ερευνά την υπόθεση βρίσκεται δολοφονημένη λίγα λεπτά πριν από το δελτίο ειδήσεων σε ένα από τα μεγαλύτερα τηλεοπτικά κανάλια της χώρας… Πρόκειται για μία από τις πιο ανατρεπτικές εξιχνιάσεις του αστυνόμου που θα οδηγήσεις , ίσως, σε έναν τρικούβερτο καυγά. Όμως, ‘’ένας τρικούβερτος καυγάς σταματά μπροστά σε ένα πιάτο με γεμιστά’’…!
illustration: Athena Matisse