Story by Alexis Adam
I met him 3-4 years ago when Athena Matisse wore “his” famous “dulama” on one of her Plan B Trends projects, after the encouragement-recommendation, of course, of PLI – the former Peloponnesian Folklore Foundation “B. Papantoniou”.. I met him, for the first time, at the beginning of December, this year, when we made his portrait as one of the 50 most important Greek Men.
Hidden in the tiny alleys of Argos, his workshop, ARISTOTECHNIMA. A Paradise of colors and materials. With looms and threads. With papers and pencils. With books. With modern machines and tones of incredible fabrics. Above all, however, a space with love and imagination. With a creative smell of…Greece!
“But this workshop, why not in Athens?” ” I asked him.
”Why in Athens?” he answered me and thus began a conversation that went from his experience as a ‘caretaker in a ‘loaner’ wardrobe to his meeting with Maria Grazia Chiuri, the Creative Director of DIOR.
“How did you feel in Kallimarmaro?”
“Awe and emotion, because this is Greece!”
Talking with him you understand that “only with stubbornness and hard work can you produce a great work” and thus “consolidate your reputation and what you stand for”.
The way he presented his creations, unique. He knew what each region of the country wears and how it arrived at the specific form.
“A uniform is not a suit. It’s a costume,” he said and sat down at the sewing machine to embroider us a design from an island of Aegean. It’s as if he was painting and showing off his work.
“Do they buy your creations for everyday use?” – provocative question.
“Shirts, overcoats and waistcoats, but only searched and suspected people”, was the answer and everyone got into their place.
. However Tzonevrakis does not live alone, with his creative loneliness. Schools, institutes and institutions visit him with the aim of getting to know tradition and to “feel it as a part of everyday life, because Tradition is something alive and it is NOT just about parades!” he said and the conversation ended with the photo shoot for the IMPORTANT people of Plan B trends._
GR
ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΤΖΟΝΕΥΡΑΚΗΣ ο ελληνοράπτης που επιμένει.
γράφει ο Αλέξης Αδάμ.
Κεντητής, ράφτης, δημιουργός, σχεδιαστής, επίμονος, τολμηρός, δουλευταράς (–που λένε και στο χωριό μου), μα πάνω απ’ όλα είναι εκείνος που έχει απογειώσει την παράδοση και την έχει οδηγήσει να ‘’περπατάει’’ στις διεθνείς πασαρέλες και να γνωρίζουν όλοι την ελληνική ψυχή μέσα από χρώμα και φόρμες.
Μέσα από την κουλτούρα της και τη ματιά του. Και πιστέψτε με, η ματιά του ΑΡΙΣΤΕΙΔΗ ΤΖΟΝΕΥΡΑΚΗ είναι μοναδική.
Τον γνώρισα πριν από 3-4 χρόνια όταν η Αθηνά Ματίς φόρεσε σε ένα από τα σώου της τον περίφημο ντουλαμά ‘’του’’, μετά από παρότρυνση-σύσταση, βέβαια, του ΠΛΙ -του πρώην Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα «Β. Παπαντωνίου», δηλαδή. Τον συνάντησα, για πρώτη φορά, αρχές Δεκέμβρη, φέτος, όταν τον φωτογραφίσαμε γιατί ΕΠΡΕΠΕ να είναι στους 50 ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΥΣ Έλληνες του Plan Btrends.
Κρυμμένο στα μικροσκοπικά στενάκια του Άργους, το εργαστήριό του, το ΑΡΙΣΤΟΤΕΧΝΗΜΑ. Ένας Παράδεισος με χρώματα και υλικά. Με αργαλειούς και κλωστές. Με ρυζόχαρτα και μολύβια. Με βιβλία. Με σύγχρονες μηχανές και ‘’τόπια’’ με απίστευτα υφάσματα. Πάνω απ’ όλα, όμως, ένας χώρος με αγάπη και φαντασία. Με δημιουργική μυρωδιά και …Ελλάδα!
‘’Μα αυτό το εργαστήρι, γιατί όχι στη Αθήνα; ’’ τον ρώτησα.
‘’Γιατί στην Αθήνα;’’ μου απάντησε και έτσι ξεκίνησε μια συζήτηση που πήγε από την εμπειρία του σαν ‘’φροντιστής σε ‘’δανειστική’’ ιματιοθήκη μέχρι τη συνάντησή του με τη Maria Grazia Chiuri, την Creative Director DIOR .
‘’Πως αισθάνθηκες στο Καλλιμάρμαρο;’’
‘’Δέος και συγκίνηση, γιατί αυτό είναι η Ελλάδα!’’
Μιλώντας μαζί του καταλαβαίνεις ότι ‘’μόνο με πείσμα και σκληρή δουλειά μπορείς να παράγεις ένα σπουδαίο έργο’’ και έτσι ‘’να εδραιώσεις τη φήμη σου και αυτό που πρεσβεύεις’’.
Ο τρόπος που μας παρουσίαζε τις δημιουργίες τους, μοναδικός. Ήξερε κάθε περιοχή της χώρας τί φοράει και πως κατέληξε στην συγκεκριμένη μορφή.
‘’Η στολή δεν είναι κοστούμι. Είναι φορεσιά’’ ,είπε και κάθισε στη ραπτομηχανή να μάς κεντάει ένα σχέδιο από ένα νησί του Αιγαίου. Είναι να σαν ζωγράφιζε και να καμάρωνε το έργο του.
‘’Αγοράζουν τις δημιουργίες σου για καθημερινή χρήση;’’ -προβοκατόρικη ερώτηση.
‘’Πουκαμίσες, πανωφόρια και γιλέκα, αλλά μόνο ψαγμένοι και υποψιασμένοι άνθρωποι’’, η απάντηση και ο καθένας μπήκε στη θέση του.
Το καλό βέβαια είναι ότι ο Τζονευράκης δεν μένει μόνος του, με τη δημιουργική μοναξιά του. Σχολεία, ινστιτούτα και φορείς τον επισκέπτονται με σκοπό να γνωρίσουν την παράδοση και να την ‘’αισθανθούν σαν κομμάτι σαν μέρος, της καθημερινής ζωής, Γιατί Παράδοση είναι κάτι το ζωντανό και ΔΕΝ είναι μόνο οι παρελάσεις!’’ είπε και η κουβέντα έκλεισε προκείμενου να γίνει και η φωτογράφιση για τους ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΥΣ των Plan B trends._